Klachten
Als leerling, ouder of schoolmedewerker kunt u ontevreden zijn over bepaalde zaken of gedragingen op school. We gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u daarom van harte uit bij ontevredenheid, de leerkracht en de schoolleiding aan te spreken.
Wanneer u er met de betrokkenen niet uitkomt of de klacht naar uw mening niet naar behoren is opgelost, maar ook wanneer u niet zelf met de betrokkenen in gesprek durft te gaan, dan kunt u een beroep doen op de ondersteuning door de vertrouwenspersoon op school. De vertrouwenspersoon luistert naar u, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure.
Wat moet u doen als u een klacht heeft?
Het is belangrijk dat u een klacht bespreekt met degene waar u het niet mee eens bent. Als u er dan niet uitkomt, dan bespreekt u de klacht met diens leidinggevende. In het basisonderwijs is dat in principe de directeur. Als een gesprek met de directeur niet tot een oplossing leidt, kunt u zich wenden tot het bestuur.
Bespreken met een vertrouwenspersoon
Heeft u met elkaar gesproken maar komt u toch niet tot een oplossing, dan kunt u als ouder of leerling een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon. Als de klacht gevoelig ligt of de klager zich kwetsbaar voelt kan altijd contact worden opgenomen met de vertrouwens- of contactpersoon van de school. Deze kan bemiddelen of adviseren de klacht rechtstreeks bij het bestuur of bij de externe klachtencommissie katholiek onderwijs in te dienen. Hiervoor is de SKOV aangesloten bij een Landelijke Klachtencommissie van de Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs.
Contactgegevens vertrouwenspersonen
De vertrouwenspersoon heeft een specifieke taak als het gaat om ongewenst gedrag op school (zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, machtsmisbruik, discriminatie, ongewenste communicatie, agressie en geweld). Hierbij biedt de vertrouwenspersoon u begeleiding vanaf het eerste gesprek totdat de klacht is opgelost. De vertrouwenspersoon lost uw klacht niet zelf op, maar zal u ondersteunen bij het vinden van een goede oplossing.
Intern
Angela Zwarthoed
0299-363499
angelazwarthoed@blokwhere.nl
Margriet Tol
0299-363499
margriet.tol@deskov.nl